vineri, 27 martie 2009

Atentie, politician la volan!

Duminica dupa-amiaza, intr-un condominium din zona Dorobanti. Se consuma o criza de nervi: „Bai, nu-i adevarat!“
Veneam pe Aviatorilor, vad o babatie care pune piciorul pe trecere la Pescarus. Calc frina si aud in spate zdrang. Ma apuca spumele - masina
de nici 5.000 de kilometri -, ma dau jos sa vad si ma ia si mai rau de cap. Ala de se urcase pe mine era prostul ala de la PSD, Geoana! Nu, a mea n-are nici pe dracu’, ca de-aia mi-am luat de-asta inalta, pentru orbeti d-astia. Da’ mi-am mincat toata seara - du-te la politie, da declaratii, semneaza hirtii!“
Aceeasi zi, cam aceeasi ora, undeva pe Metalurgiei, in Berceni. Povestiri in fata blocului: „Frate, mi-a tras-o azi Base! Acum 3 ore, pe 6 Martie.
El conducea, era cu Folsvaghenul ala albastru.

Stii cum mi-a facut aripa de la Blanseta? Vaaarza! Si-asa era coapta de rugina, o fac pe asigurarea prezidentiala acu’, sint boier! Ba, simpatic, am facut caterinca, i-am zis ca am si io un nepot marinar, misto gagiul“.
Tamponarile politice de weekend n-ar fi avut nimic senzational chiar daca sirul de coincidente este prea lung ca sa poata fi trecut cu vederea: Basescu si Geoana au provocat acelasi tip de tamponare (in aceeasi „dinamica a producerii accidentelor“ - vorba purtatorului de cuvint de la Rutiera), in aceeasi zi, cam la aceeasi ora, amindoua linga un parc si au primit fix aceleasi sanctiuni (ca altfel iar se ajungea la Comitetul National pentru Combaterea Discriminarii). Si totusi ele au o relevanta daca privim imperecherile automobilistice produse
prin neactionarea la timp a dispozitivului de frinare. Destinul - o fi fost bagat si asta cu forta de Iorgulescu in PNL? - le-a asezat la fix.
Presedintele romanilor i-a tras-o unui alegator standard, posesor de Dacie alba fara imbunatatiri, din aia care nu se supara pe Basescu orice ar face. Nici cind tamponeaza Constitutia, nici cind calca linia continua a protocolului diplomatic, nici cind claxoneaza isteric in locuri nepermise sau, cu atit mai putin, cind il acroseaza pe premier deschizind si portiera sa fie sigur ca l-a nimerit. Pe celalalt presedinte mai mic tot destinul l-a infipt intr-un posesor de 4x4, din aia de-i apuca dracii numai cind aud de PSD si il injura pe Geoana asa, din principiu. Ba ca n-are frina si se arunca cu capul inainte in motiuni si referendumuri visind ca e tot cu girofar pe culoarul unic. Sau cind schimba banda fara sa semnalizeze, crosetind intre PNL si PD ori cind ii ia la autostop pe Iliescu si Nastase fara sa-i intrebe si pe ceilalti din masina daca vor sa se inghesuie.
Trecind dincolo de acest exercitiu de imaginatie - pentru ca acum victimele celor doi presedinti sint cunoscute - incidentele rutiere de duminica dupa-amiaza ar putea fi traduse si intr-o cheie optimista: demnitarii incep sa se scuture de mentalitatea de nomenclaturisti asupra carora legile lumesti nu au putere. Nu neaparat din convingere, dar speriati de pocinogul lui Orban, politicienii automobilisti au inceput sa se predea singuri si la grade mici chiar si atunci cind nu ei sint de vina (cum a facut ministrul David de pe bancheta din spate a masinii de serviciu).
Macar atit, sa stie si ei de frica legii rutiere, ca pentru celelalte fapte oricum scapa nepedepsiti. Ce bine ar fi daca ar exista puncte sanctionatorii si pentru contraventiile politice. Daca tot nu ajung la bun sfirsit dosarele penale, iar blamul electoratului vine o data la patru ani, macar niste puncte ar putea incasa parlamentarii care au ridicat nemeritat banii de cazare sau fostii demnitari pe care RA-APPS i-a uitat in vilele de protocol ani buni dupa incheierea mandatului ori cei care-si voteaza legi in folos propriu, pentru lefuri, pensii, scutiri de datorii sau imunitate
penala. Sigur, pentru ca toate acestea sa se intimple, ar fi necesara o institutie functionala si obiectiva si, mai ales, ar trebui gasit raspunsul la intrebarea: pentru cite puncte de penalizare se ridica permisul de conducere a tarii?