vineri, 27 martie 2009

Cei care au platit taxa auto isi vor recupera de la stat o parte din bani

Executivul a discutat în sedinta de ieri, în prima lectura, textul actului normativ care reglementeaza cea de-a treia varianta a taxei de prima inmatriculare auto, rebotezata de guvernanti «taxa de poluare pentru autovehicule». Cea mai importanta concluzie a sedintei este aceea ca statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita pâna în prezent, potrivit reglementarilor din Codul Fiscal, si noua taxa de poluare auto, care va fi introdusa la 1 iulie 2008, calculata în functie de caracteristicile fiecarei masini în parte. Premierul Calin Popescu Tariceanu le-a spus ministrilor, la începutul sedintei Guvernului de ieri, ca taxa pentru poluare are, pe lânga aspectele referitoare la protectia mediului, si considerente economico-sociale, fiind important sa nu „ne sabotam propriile eforturi de dezvoltare“. „Avem interesul sa nu ne sabotam propriile eforturi de dezvoltare economica si de crestere economica sustinuta, în care sectorul constructiei de autovehicule devine unul dintre cele mai importante. Avem interes sa ne pastram locurile de munca si sa cres tem numarul acestora, nu prin transformarea României într-un cimitir de masini vechi aduse din Europa Occidentala sa punem în pericol locurile de munca din economia româneasca“, a spus Tariceanu, citat de Mediafax. El a subliniat
faptul ca toti banii proveniti din aceasta taxa vor fi utilizati exclusiv pentru protectia mediului. „Este important sa se înteleaga ca acest efort pe care contribuabilii îl vor face va fi destinat pentru limitarea poluarii si pentru conservarea si protectia mediului“, a spus premierul. Tariceanu a amintit ca România are obligatia ca stat membru UE de a respecta angajamentele de limitare a emisiilor de CO2. Berceanu: Toata lumea stie despre ce este vorba „Interesele producatorilor si importatorilor de autovehicule au transformat taxa legata de poluare in «bir fiscal». S-a prins toata lumea despre ce taxa este vorba. Cand au spus ca este vorba de o taxa de mediu, cand spun ca este o taxa fiscala. Odata cu ultima varianta, Guvernul revine la taxa legata de poluare“, ne-a declarat fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. El crede ca instanta nu va da acelasi verdict pentru toti cei care vor actiona in instanta statul in vederea recuperarii taxei de prima inmatriculare. „Interesele senatorilor si deputatilor de Arges au facut taxa de prima inmatriculare expres pentru masinile noi. La noi, instanta judeca in mai multe feluri. Au castigat doi-trei, restul nu cred ca vor avea castig de cauza“, a spus senatorul PD-L. A treia formula a taxei are avizul CE Saptamana trecuta, Comisia Europeana (CE) a acceptat principiile ultimei formule de calcul a taxei auto propusa de Guvern, în care emisiile CO2 sunt luate în considerare la taxarea masinilor Euro 4 si Euro 3, iar pentru autovehicule noi, cu o durata lunga de folosire, sunt calculati coeficienti mai mari decât pentru masinile vechi, criteriul principal de calcul fiind însa emisiile poluante. Astfel, taxele vor fi reduse comparativ cu propunerea avansata în luna ianuarie, a afirmat ministrul finantelor, Varujan Vosganian. „Este pastrat principiul conform caruia pentru o masina noua care polueaza mai mult în timp este aplicat un coeficient mai mare de calcul, aceasta contând însa mai putin deoarece criteriul principal de calcul sunt emisiile poluante, iar valorile sunt în scadere comparativ cu cifrele avansate în luna ianuarie. Raspunsul CE la noua taxa auto este favorabil în cea mai mare parte, iar în prezent se lucreaza la adaptari de ultim moment ale procentelor de crestere a taxei de la o treapta la alta“, au declarat, recent, surse ministeriale citate de Mediafax. Emisiile de dioxid de carbon vor fi luate în calcul si pentru masinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnica. Proprietarii masinilor Euro 3 pentru care emisia de CO 2 nu este inclusa în cartea tehnica vor putea opta între a evalua gradul emisiilor poluante la Registrul Auto Român, ceea ce va implica însa cheltuieli suplimentare, de pana la 700 de euro, sau a accepta impozitarea în functie de celelalte emisii de poluanti. „Variantele sunt fie evaluarea la RAR, dar asta costa suplimentar, fie impozitare pe catalizator“, au afirmat sursele citate. Premierul Tariceanu a declarat, la sfarsitul saptamanii trecuta, ca cetatenii nemultumiti de taxa de poluare se pot adresa oricând justitiei, care se poate pronunta cu privire la legalitatea sa. Cei care au platit taxa isi vor recupera o parte din bani „Taxa rezultata ca diferenta între suma achitata de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme
si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta“, se arata în proiectul ordonantei privind taxa de poluare auto, citat de Mediafax. Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului si Ministerul Economiei si Finantelor în termen de 90 de zile de la data publicarii ordonantei de urgenta în „Monitorul Oficial“.