luni, 20 iulie 2009

Felix calare pe Romaero

Dan Voiculescu a vrut sa puna mana pe terenurile din Baneasa dupa metoda capusei, care i-a reusit in cazul regiei Sudrel * El a incercat sa intre in asociere cu statul, pentru ca dupa aceea sa procedeze la majorari succesive de capital pana ramanea actionar principal.

Pana sa isi scoata milioanele de dolari la lumina prin firme­le actuale ale imperiului sau, Voiculescu s-a asociat, la ince­putul anilor '90, cu tot felul de regii si firme de stat. Dupa asocierea cu regia Rom­gaz in firma Gazrom Barter SA, dupa capusarea fostei regii de exploatare fo­restiera Sudrel, Voiculescu a vrut sa cumpere, prin infuzie de capital, Romaero SA.
In 1993, Voiculescu dorea sa se asocieze cu fabricantul roman de avioane pentru o suma fabuloasa pentru acele vremuri: 50 de miliarde de lei vechi sau aproape 66 de milioane de dolari la cursul leu/dolar de atunci. Voiculescu voia sa intre in asociere cu Romaero SA, la care unic actionar era statul roman, prin intermediul firmei
sale care l-a facut capitalist de top, Crescent Commercial & Maritime (Cyprus) Ltd. Asadar, inca din 1993 Voiculescu si-a dat seama de valoarea imobiliara imensa pe care o avea fabrica din Baneasa. Ulterior, asaltul lui Voiculescu a continuat, el reusind sa intre in cateva cladiri
ale Romaero unde functioneaza studiouri ale Antenelor. Interesant este ca in timp ce societatea romaneasca se afla in plina criza economica, iar romanii, tot mai saraci si dezorientati, isi castigau cu greu painea zilnica, Dan Voiculescu dispunea de zeci de milioane de dolari pentru numai o singura afacere.

Terenuri
tinta

Pe 10 octombrie 1993, Dan Voiculescu, in calitate de director general al companiei Crescent, trimite conducerii de atunci a Romaero SA o scrisoare de intentie prin care solicita sa participe la infiintarea unei societati mixte. Mai mult, Voiculescu imputerniceste pe unul dintre partenerii si angajatii sai de atunci, japonezul Minoru Isoo, sa studieze programele companiei Romaero si sa faca o evaluare preliminara a acestora. Conform unor surse de atunci din anturajul afacerii Crescent - Romaero, Voiculescu dorea, de fapt, sa puna mana pe sediile si terenurile marelui producator de avioane din Romania, si nu sa fabrice aeronava Rombac, a carei construire fusese mandria lui Ceausescu in anii '80. De altfel, asa cum presa a scris de nenumarate ori, Voiculescu n-a incetat nicio clipa sa ia cu asalt zestrea imobiliara uriasa a Romaero. Planul lui Voiculescu era simplu si el a fost aplicat in toate asocierile sale cu firmele de stat: intrarea in asociere, apoi participarea masiva cu sume uriase la majorari succesive de capital la care firma de stat nu intra, dupa care, cu sau fara acordul vinovat al autoritatilor, firma de stat si bunurile ei intrau in portofoliul lui Voiculescu, devenit investitor strategic.

Fals interes pentru Rombac

La 18 octombrie 1993, directorul general de atunci al Romaero SA, Tudorel Dumitrascu, ii comunica "directorului general dr. Dan Voiculescu" al companiei Crescent, ca este de acord sa inceapa negocierile cu firma acestuia. "Referitor la scrisoarea dumnea­voastra nr. 10902/93/AG din 10 octombrie 1993, privind intentia firmei Crescent de a investi in programul
BAC 1-11, va informez ca rezultatul preliminar al evaluarii SC Romaero SA indica o valoare de 74 miliarde lei. Avand in vedere ca imputernicitul dum­neavoastra, domnul Minoro Isoo, a fost informat in detaliu asupra tuturor programelor curente pre­cum si asupra perspectivei de lan­sare a noului model de avion BAC 1-11 seria 2500, va rog sa binevoiti a preciza daca firma Crescent considera oportuna trecerea la negocierea infiintarii unei societati mixte, societate in care Crescent sa detina 51 % din actiuni, formata prin aditie de capital. Va multumim pentru in­teresul deosebit acordat pro­gramului BAC 1-11, firma dum­neavoastra fiind prima companie straina ce evalueaza extrem de se­rios posibilitatea investitiilor de capital intr-un domeniu tehnologic de varf, cum este cel reprezentat de Romaero SA", ii scria directorul Romaero SA lui Voiculescu.
Habar n-am de unde avea domnul Voiculescu atatia bani, nici nu m-a intere­sat! Adevarul este ca am ramas cu gura cascata toti cei implicati cand am vazut propunerea domnului Voiculescu! - Tudorel Dumitrascu.

Felix jongla cu 66 de milioane de dolari in 1993

In aceeasi zi, Voiculescu punea urmatoarea rezolutie pe documentul primit de la directorul Romaero: "Depar­tamentul aviatie: Rog urgent o analiza discount cash-flow. Daca afacerea este rentabila negociem la cca. 50 mild. Daca nu, NU.", dupa care semneaza si pune data, 18 octombrie 1993. Asadar, Voicu­lescu era foarte hotarat si, mai ales, avea si o suma uriasa la dispozitie, 50 de miliarde de lei, pentru a cum­para, practic, Romaero, deoarece discount-ul cash-flow (DCF) este o metoda folosita pentru a calcula valoarea prezenta a unei viitoare afaceri. Ea este folo­sita in momentul in care se doreste implementarea unor proiecte de durata etc. Intere­sant este ca ofensiva lui Voiculescu pentru preluarea Romaero a inceput la doar cateva luni dupa ce compania de aeronave a intrat in regim special de supraveghere. Astfel, prin Hotararea de guvern nr. 301 din 21 iunie 1993, data de guvernul Vacaroiu, Romaero este inclusa pe lista societatilor comerciale cu capital de stat aflate in situatie financiara critica pentru care se instituie regimul special de supra­veghere. Dupa nici patru luni de la intrarea in viogoare a hotararii respective, Voiculescu incepe atacul asupra Romaero.

Respins de Guvernul Vacaroiu

Tudorel Dumitrascu, fostul director general al Romaero SA, ne-a declarat ca afacerea cu Dan Voiculescu nu s-a mai facut deoarece la nivelul guvernului Vacaroiu se pare ca au existat interese si influente puternice pentru ca Voiculescu si Crescent sa nu fie lasati sa cumpere compania Romaero.
"Nu-mi mai aduc foarte bine aminte, au trecut atatia ani de atunci. Habar n-am de unde avea domnul Voiculescu atatia bani, nici nu m-a interesat! Adevarul este ca am ramas cu gura cascata toti cei implicati cand am vazut propunerea domnului Voiculescu! Tin minte ca secretarul de stat de la Industrii care raspundea de Romaero, domnul Constantin Dicu, m-a avertizat sa stau pe scaun, ca sa nu mi se inmoaie picioarele, pentru ca vine Voiculescu cu o suma uriasa ca sa privatizam compania! Ceea ce pot sa va mai spun este ca afacerea nu s-a mai facut deoarece la nivelul guvernului de atunci se pare ca au fost interese si presiuni foarte mari ca aceasta afacere sa nu se faca. Era si foarte greu, daca va aduceti aminte de mentalitatile din 1993, nimeni nu prea avea habar de privatizari si nici nu se dorea acest lucru, chiar la nivel inalt. In rest, eu am plecat si ceea ce mai stiu este ca Romaero a cazut tot mai mult si ca acum este vanata pentru zestrea sa imobiliara.", ne-a spus Tudorel Dumitrascu, fost director al Romaero in 1993 si, ulterior, director pentru relatii internationale in FPS-ul din mandatul lui Sorin Dimitriu.
Fostul director al lui Voiculescu traieste la Viena
In ancheta publicata in editia ZIUA din 11 noiembrie 2008, cu titlul "Felix la gaze
", in care dezvaluiam asocierea dintre Grivco, firme ale directorilor sai, pe de o parte, si fosta Regie Autonoma a Gazelor Naturale Romgaz-Medias, s-a scris ca asociat in firma mixta Gazrom Barter SA, era si "Calin Bogdan Popescu, director la Grivco International si unul dintre oamenii sai de baza.
Popescu, decedat intre timp, a fost ani de zile reprezentantul afacerilor lui Voiculescu la Viena, capitala afacerilor "speciale" si cel mai notoriu loc de negocieri al spionajului economic mondial." Informatia provenea din surse de la Grivco International si parea sigura. Dupa aparitia anchetei, ne-a contactat chiar Calin Bogdan Popescu, care ne-a criticat ca l-am "asasinat" fara voie. Astfel, am aflat ca fostul director si om de baza al lui Voiculescu nu mai lucreaza la firmele lui Voiculescu. Dar "cartierul general" il are tot la Viena, acolo unde locuieste fiul sau, Codin-Tudor Popescu, care are si cetatenie austriaca. Fostul director al lui Voiculescu face naveta intre Viena, Bucuresti si Giurgiu, adica zonele in care isi face afacerile. Fostul director general al Grivco International este administrator al firmei Chemtransfert Consulting & Logistics SRL, cu sediul in Bucuresti, pe strada Paris.