joi, 9 iulie 2009

Unde le sunt profesorii?

Cea de-a XI-a editie a Galei Tanarului Actor, singura manifestare preocupata de afirmarea tinerelor talente, a aratat din nou ca pregatirea profesionala in numeroasele universitati de arta este superficiala.
Fata de editiile anterioare, mult mai multi tineri – peste o suta – au venit la preselectia pentru Gala. Treizeci si noua au fost alesi sa participe la concursul de la Mangalia la cele doua sectiuni: "individual" si "grup". Erau absolventii din ultimii ani ai universitatilor de arta din intreaga tara. Repertoriul lor arata ca au mai renuntat la textele licentioase, iar unii mai curajosi s-au indreptat chiar catre clasici. Dovedeau insa prin preferinta fata de diferite texte – de la monoloage din Shakespeare, amestecate de-a valma, la scheciuri – ca in facultatile pe care le-au urmat nu a existat o preocupare pentru a li se consolida personalitatea artistica si, mai ales, informatia culturala.
Pe majoritatea la "sectiunea individual", repertoriul ales i-a dezavantajat. Unii au venit cu fragmente din spectacole, altii chiar cu fragmente din examenele de an. Alte mari
hibe in pregatirea tinerilor actori raman emisia vocala, dictia si frazarea logica a textului. In acest an, pentru prima oara, juriul, avand in componenta si laureati ai editiilor anterioare ale Galei – Andreea Bibiri si Dan Tudor –, nu a acordat Premiul pentru cea mai buna actrita. Celelalte premii au incercat sa marcheze evolutii profesionale corecte, multe lipsite insa de stralucire.
Un punct nevralgic al Galei este "sectiunea grup", ce n-are un statut consolidat, care sa nu permita prezentarea unor asa-zise spectacole ce sunt, de fapt, examene de an sau studii din scoala. Premiul pentru cel mai bun spectacol la "sectiunea grup" acordat reprezentatiei cu "Metamorfoze" ramane discutabil. Nu era vorba de "Metamorfozele" lui Ovidiu, ci de un scenariu confuz, alcatuit din doua parti. In prima, doi circari incercau sa amuze spectatorii cu trucuri cunoscute, ca apoi, in cea de-a doua parte, sa treaca la teatrul nonverbal cu intentia ilustrarii relatiilor diverse ale unui cuplu. Cei doi actori executau, de fapt, exercitii de acrobatie intr-un paralelipiped cu perdele negre. Premiul poate a fost acordat pentru remarcabilele eforturi de gimnastica acrobatica ale actorilor prin care insa nu se transmitea emotional nici o idee in mod coerent.